درباره انواع کلاس بندی خودروها چه می دانید؟
کلاس بندی خودروها هیچ گاه کاملاً دقیق و بر اساس معیار خاصی نبوده است بلکه در کشور های مختلف و بنا بر اندازه، یا نوع استفاده دسته بندی شده اند. در آمریکا از یک اصطلاح برای کلاس بندی و در اروپا از حروف لاتین، استفاده می شود. در لیستی که تهیه کرده ایم همه نوع خودرو جای دارد تا با انواع کلاس های خودرو ها آشنا شوید.
کلاس A: کوچکترین نوع خودرو هستند. این نوع خودرو ها از نظر ابعاد و جثه کوچکترین در مقایسه با بقیه کلاس ها می باشند. طولی کمتر از 5/3 متر دارند و موتور آن ها کوچک می باشند و برای مصارف شهری مناسب اند. در بازار خودرو ایران می توان به ام وی ام 110 یا کیا پیکانتو که در این سگمنت قرار دارند نام برد.
کلاس B: این نوع خودو ها معمولاً کمی بزرگتر از خودروهای کلاس A هستند. بزرگترین تفاوت این کلاس با کلاس A در این است که به دلیل فضای و اندازه بزرگ تر امکان استفاده در جاده های برون شهری نیز وجود دارد.
توجه فرمایید که کوچکتر بودن خودرو نشان از هاچبک بودن آن نمی باشد. معمولاً موتور این کلاس از خودرو ها تا 1800 سی سی می باشد و رنو ساندرو، هیوندای i20، پژو 206 در این کلاس قرار می گیرند.
کلاس C: این گروه کوچک ترین گروه از خودروهای 5 درب استاندارد با فضای کافی صندوق عقب و ظرفیت 5 سرنشین می باشد. از این کلاس بنام سدان نیز یاد می شود. اندازه خودرو ها در این گروه کمی بزرگتر از کلاس B می باشد و موتور آن ها هم کمی بزرگتر و قوی تر می باشد.
کلاس D: این گروه خودروهای سدان خانوادگی با سایز مناسب اند و از خودروهای کلاس C بزرگتر بوده و امکانات رفاهی بیشتر را در اختیار می گذارند. حجم موتور آن ها معمولاً بزرگتر از گروه C می باشد و بعضاً تا 2500 سی سی خواهند بود و طولشان کمتر از 5/4 متر می باشد. کیا سراتو از بارزترین مثال برای این نوع کلاس خودرویی می باشد.
کلاس E و E: این گونه خودروها نیمه لوکس و لوکس می باشند. معمولاً اندازه ی آن ها بزرگتر از کلاس D می باشد. از موتورهای پرقدرت 6 یا 8 سیلندر نیز استفاده می کنند. امکانات رفاهی و ایمنی فوق العاده ای دارند و از نظر کیفیت در بالاترین سطح قرار دارند. انواع بی ام دبلیو های سری 5 و 7 و مرسدس بنز های سری E و S در این سگمنت قرار دارند.
خودروهای استیشن: خودروهای استیشن در واقع همان خودروهای سدان معمولی هستند که دارای فضای صندوق عقبی بزرگتر و جا دارتری هستند. در بعضی کشور ها همانند کشور های اروپایی به این نوع خودورها Wagon نیز گفته می شود. این نوع خودورها در بازار کشورمان چندان طرفدار ندارند و برای نمونه خودروی استیشن در کشورمان می توان به خودروی هیوندای i40 اشاره کرد.
هاچ بک: به گونه ای از خودروها اطلاق می شود که درب صندوق عقب آنها به شکل یک درب شیشه ای است که توسط دو یا چند بازو باز و بسته می شود. بر خلاف عموم هاچ بک ها خودورهای صرفاً کوچک نیستند، بلکه نوع صندوق عقب آن ها متفاوت است. هاچبک ها بسیار پرطرفدار می باشند و حتی هاچبک هایی با توانایی اسپرت و قوی تولید شده اند که به آن ها hot hatch گفته می شود.
فست بک: این نوع خودرو مخلولی از خودروهای سدان و هاچبک می باشند. گوناگونیه خودروها در این کلاس بسیار اندک می باشد و از محبوب ترین آن ها به پورشه پانامرا یا مرسدی بنز CLS نام برد.
پیکاپ: این نوع خودرو ها قابلیت حمل بار را دارند و بیشتر آن ها توانایی رانندگی در مسیرهای ناهمور یا به اصطلاح آفرودی را دارند. در کشورمان می توانیم به تویوتا هایلوکس یا نیسان پیکاپ شاره کنیم. جالب است که در بعضی بازار ها مثل آمریکای شمالی این نوع خودروها بسیار پر طرفدار می باشند و تنوع برند ها بسیار زیاد است.
SUV: خودروهای SUV همان شاسی بلند های دو دیفرانسیل می باشند که قابلیت مانور و حرکت در مسیر های ناهموار و آفرودی را دارا هستند. هر چند در بازار آسیا تمام خودروهایی که شاسی بلن تری را نسبت به سدان ها دارند SUV می نامند ولی در دیگر بازاهای دنیا SUV ها خودروهایی بلند، بزرگ و با قابلیت آفرودی بالایی هستند.
Cross over: این گروه از خودروها بسیار پر طرفدار می باشند و روز به روز به تنوع و مخاطبین آن ها اضافه می شود. مدت زمان طولانی ای نیست که خودروسازان به دلیل توانایی جاده ای و ایمنی بالای این نوع خودروها، طراحی و تولید گسترده ای از کراس اورها را در دست اقدام دارند. این خودروها معمولاً نسخه کوچک شده ی SUV ها هستند و می توان به سوزوکی گراند ویتارا،هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در کشورمان که از آن نوع خودروها هستند اشاره کرد.
خودروهای MPV و VAN: ام پی وی ها بسیار شبه به ون ها هستند با این تفاوت که ون ها فول سایز و قابلیت جا به جایی بیش از 7 نفر را درند ولی ام پی وی ها خودروهای خانوادگی و با قابلیت 7 نفر سرنشین هستند. کیا کارنز از بارزترین MPV ها در کشورمان می باشد.
لیموزین: خودورهای تشریفاتی می باشند که طول آن ها بسیار بلند تر از بقیه کلاس های خودرویی می باشد و صرفاً برای جابه جایی های اشخاص و سران کشور ها و یا مراسم ها استفاده می شود. محور آن ها کشیده و داخل خودرو بسیار مجهز می باشد.
کروک: خودروهای کروک یا کانورتیبل یا کابریو معمولاً دو درب دارند و تا 4 نفر سرنشین می توانند با این نوع خودرو ها جابه جا شود. سقف آن ها که فلزی یا برزنتی می باشد قابلیت جمع شدن را دارد . بزرگترین فرق این نوع خودورها و رودستر ها در تعداد صندلی های آن است. رودستر ها فقط 2 صندلی دارند.
کوپه: یکی از محبوب ترین کلاس های خودرویی می باشد که معمولاً بسیاری به اشتباه از این واژه استفاده می کنند. زیرا خودروهای کوپه صرفاً خودروهایی با دو درب نیستند بلکه شکل بدنه آنها محدب یا به اصطلاح تخم مرغی شکل است. به عنوان مثال به غیر از هیوندای جنسیس کوپه یا سراتو کوپه می توان bmw x4 را نیز در این رده خودرویی قرار داد.