درباره موتورفن چه می دانید؟
موتور فن رادیاتور خودرو
می توان گفت این قطعه کار موتور پنکه را انجام می دهد یعنی یک پروانه پلاستیکی روی آن وصل شده و موتور فن آن را به چرخش در می آورد که چرخش حاصل از موتور باعث می شود پروانه باد شدیدی تولید کند که وظیفه آن خنک کردن آب درون رادیاتور است.
موتور فن تک دور: این مدل معمولاً در خودروهای قدیمی استفاده می شود که نیاز به خنک سازی بالا ندارند. معمولاً این خودروها کولر ندارند زیرا برای استفاده از کولر فشار بیشتری به خودرو وارد شده و دمای آن از حالت عادی بالاتر می رود و باید سرعت موتور فن افزایش پیدا کند. به همین دلیل نیاز به دور تند در این خودروها احساس نمی شود.
موتور فن دو دور: موتور فن در این مدل دارای دور کند و تند می باشد. در حالت عادی موتور فن برای چند دقیقه روی دور کند فعال می شود و پس از خنک سازی رادیاتور، فن خاموش می شود که این کار را رله فن انجام می دهد. در شرایط خاص مانند سربالایی ها و زمانی که کولر خودرو را روشن می کنید، نیاز به خنک سازی بیشتری احساس می شود بنابراین فن روی دور تند می رود.
علائم و نشانه های خرابی موتور فن:
1- خودرو در حالت حرکت مشکلی نداشته و موقع ایستادن آمپرآب شروع به بالا رفتن می کند.
2- در هر صورت خودرو شما خنک نمی شود و مدام آمپر آب بالا است.
3- در سربالایی ها و مواقعی که از خودرو کولر گرفته می شود، خودرو گرم شده و به اصطلاح جوش می آورد.
4- صدای فن خودو طبیعی نیست و خیلی گوش خراش است، دلیل آن می تواند از بالانس خارج شده یا تاب برداشتن پروانه باشد.
5- موقع روشن کردن کولر فن شما روی دور تند نمی رود.